ZASADY

Nie wiesz na czym polegają rajdy? Przeczytaj naszą instrukcję!

Jeśli jesteś zainteresowany/a wzięciem udziału w rajdzie turystyczno-nawigacyjnym, a nie wiesz na czym to polega – ta zakładka jest zdecydowanie dla Ciebie. Poniżej znajduje się cały pakiet informacji przydatnych od początku rajdów po jego przebieg i sposób punktowania.

na początku

Pierwszymi krokami, które musisz wykonać celem wystartowania w rajdzie, jest znalezienie dobrych chęci, auta oraz reszty załogi. Załoga to kierowca i pilot (ew. piloci dodatkowi). Warunki podstawowe spełnione? To wypełniasz formularz zgłoszeniowy w terminach odpowiednich dla danego rajdu.  Dokładniejsze informacje o zapisach [KLIK!]

przygotowania do rajdu

Przede wszystkim, przed wyjazdem na trasę musisz sprawdzić sprawność auta (ciśnienie w oponach, olej, hamulce, światła, itp.) – nie daj się zaskoczyć na trasie. Sprawdź, czy masz ważne OC i przegląd techniczny samochodu oraz obowiązkowe wyposażenie, takie jak gaśnica czy trójkąt ostrzegawczy – mogą być sprawdzane podczas rajdu (za każdy brak naliczane są punkty karne). Ponadto, wiele rajdów ma wcześniej ogłoszony motyw przewodni. Możesz przygotować się z zakresu danej tematyki, bo z pewnością na trasie będą zadania dotyczące motywu przewodniego, bezpieczeństwa ruchu drogowego lub motoryzacji.

odprawa

Jako uczestnik przybywasz na wyznaczone miejsce startu (oczywiście odpowiednio wcześniej ogłoszone) w dniu i godzinach ustalonych przez organizatora. Podczas odprawy dowiesz się ważnych rzeczy, które mogą Ci się przydać w trakcie Rajdu, na co zwracać uwagę w trakcie jazdy, będziesz mógł uzyskać odpowiedzi na wszystkie wątpliwości i pytania oraz otrzymasz materiały rajdowe. Warto być punktualnym – przez spóźnienie może ominąć Cię wiele informacji.

start

Na odprawie poznasz swój numer startowy. Jeśli startujesz z numerem 1, ustaw się na starcie kilka minut przed rozpoczęciem rajdu. W sytuacji, gdy jesteś kolejną załogą – pilnuj swojej kolejki i ustaw się w odpowiedniej kolejności na starcie z lekkim wyprzedzeniem (mniej więcej 3-4 załogi przed Tobą). Start jest początkiem samodzielnej jazdy – każda ekipa rusza w odstępach 2-3 minut, by móc samodzielnie zmagać się z trasą.

trasa rajdu i jej opis, czyli itinerer

Na rajdach turystyczno-nawigacyjnych nie przyda się GPS – trasa rajdu musi być pokonana wg opisu, który przygotowali dla uczestników organizatorzy. Opis trasy jest potocznie zwany itinerererem lub roadbookiem. Sama trasa rajdu wraz z zadaniami pozostaje nieznana dla uczestników! Celowo, oczywiście – chodzi o rozwinięcie kreatywności, poznanie nowych terenów oraz samych siebie w ekipie. Opisać trasę można na wiele różnych sposobów. Przedstawione opisy są najczęściej używanymi na rajdach organizowanych przez Stowarzyszenie Kaszuki Mazuki:  rodzaje opisów tras wraz z zasadami [KLIK!]

zadania na trasie

W itinererze znajdują się informacje o miejscach wykonywania zadań (Z1, Z2, itd.) - lista zadań znajduje się na końcu itinerera. Zadania na trasie rajdu dotyczą rzeczy pojawiających się na trasie. Czasami wymagają, aby pilot (lub pilot i kierowca) opuścił pojazd – dlatego z tego powodu należy bezwzględnie zatrzymać się i zaparkować pojazd w miejscu bezpiecznym i nie utrudniającym ruchu. Odpowiedzi na pytania należy wpisać na karcie odpowiedzi.
W trakcie rajdu, oprócz zwykłych zadań na trasie, mogą zdarzyć się zadania specjalne, takie jak:
– zadanie fotograficzne: każda załoga dostaje kilka zdjęć obiektów znajdujących się na trasie (mogą być to obiekty tuż przy samej drodze, ale również nieco oddalone – jednak widoczne z okien pojazdu, którym się poruszacie) – najczęściej trzeba poukładać zdjęcia w odpowiedniej kolejności ich występowania na trasie,
– quizy i łamigłówki z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, motoryzacji lub motywu przewodniego rajdu,
– próby sprawnościowe: określony przez organizatorów slalom, którego celem jest pokazanie dokładności prowadzenia auta przez kierowcę; podczas próby sprawnościowej mogą zdarzyć się np. jazdy między pachołkami, jechanie tyłem, wjeżdżanie do garażu – przede wszystkim liczy się dokładność wykonania, a w drugiej kolejności czas wykonania zadania,
– zadania na całą trasę: stałe, powtarzające się zadanie na trasie, o którym trzeba pamiętać w trakcie pokonywania wszelkiego rodzaju manewrów (np. spisywanie wszystkich przystanków autobusowych mijanych po prawej po trasie rajdu).

Odpowiedzi z zadań specjalnych czy czasy przejazdów są spisywane przez organizatorów lub muszą być wpisywane przez uczestników do karty drogowej – zależnie od charakteru zadania, oczywiście jest to określone w opisie zadania i w trakcie odprawy na początku rajdu.

karta odpowiedzi

Do karty odpowiedzi wpisuje się wszystkie odpowiedzi z zadań (oznaczonych jako Z) spotkanych na trasie oraz
odpowiedzi z dodatkowych zadania zapowiedzianych przez organizatorów. Karta odpowiedzi powinna być bardzo pilnowana przez całą ekipę! Pusta karta odpowiedź lub jej brak na mecie oznacza otrzymanie maksymalnej ilości punktów karnych za zadania. Każda odpowiedź, która będzie pokreślona lub nieczytelna będzie uznawana za błędną.

punkty kontrolne

Na trasie pojawić się mogą punkty kontrolne. Co to takiego? Spokojnie, nic strasznego – na takim punkcie czekają na każdą załogę organizatorzy, którzy kontrolują czasy przejazdów uczestników. Dodatkowo mogą sprawdzić podstawowe wyposażenie pojazdu oraz dać zadania specjalne – nie uwzględnione w itinererze (np. quiz związany z komunikacją miejską jeśli tematem przewodnim rajdu jest komunikacja miejska). Punkty karne z punktów kontrolnych są również liczone do wyników końcowych. W razie, gdyby były w ekipie jakieś wątpliwości co do przebiegu Rajdu lub jakichś konkretnych zadań – można to konsultować z organizatorami właśnie na punktach kontrolnych

czas przejazdu

Organizatorzy mogą wprowadzić konkretne czasy przejazdów, które obowiązują na poszczególnych odcinkach trasy. Zwróć uwagę na czasy przejazdów podane przez organizatorów – dowiesz się o nich na odprawie Rajdu. Zarówno za spóźnienie, jak i za wcześniejszy przyjazd, otrzymasz punkty karne.

bezpieczeństwo na trasie

Trasa każdego rajdu wiedzie drogami publicznymi, dlatego każda załoga jest zobowiązana do przestrzegania przepisów ruchu drogowego. Wszystkie zadania są ulokowane tak, żeby nie przeszkadzać w ruchu drogowym, jednak trzeba dodatkowo wykazać się własną ostrożnością. Organizatorzy nie biorą odpowiedzialności za brak przestrzegania zasad.

wyniki - klasyfikacja końcowa

Punkty karne są naliczane indywidualnie każdej ekipie. W zestawieniu wszystkich punktów karnych załóg (pojazdów) tworzy się klasyfikacja końcowa – im mniej punktów karnych posiada jedna drużyna, tym wyżej się ona plasuje. Wyniki są ogłaszane w terminie wyznaczonym przez organizatora. Podczas rajdu przyznawane są punkty karne według następującego taryfikatora:
– za rocznik pojazdu: 0,25 punktu karnego za każdy rok powyżej 1900, np. Ikarus 280 z 1980 roku otrzyma 20 punktów, a Cadillac z 1954 13,5 punktu,
– za błędne odpowiedzi na pytania, brak odpowiedzi lub odpowiedzi nieczytelne/pokreślone/przekreślone: po 1. punkcie karny za pytanie,
– za brak obowiązkowego wyposażenia pojazdu: 5 punktów karnych za każde stwierdzone przez organizatora uchybienie (np. brak gaśnicy),
– za zadania specjalne (quizy, próby sprawnościowe, itp.): wg indywidualnej punktacji zadania.